Att välja plattform till din webbutik

Att välja rätt e-handelsplattform för sin webbutik är viktigt och inget som ska göras i all hast. Undersök noga vilken befintlig lösning du ska välja, eller om du ska bygga en helt egen plattform. Att välja en färdig lösning är det enklaste alternativet. Däremot blir du låst hos leverantören och får betala månadsvis för din plattform. Om du väljer att bygga en egen lösning med hjälp av en programmerare kommer den största kostnaden initialt. Du bör också vara medveten om att en bra egen plattform inte är billig att ta fram. Den ska vara säker för kunderna. Med en egen plattform kommer det ta längre tid för dig att komma igång.

Fördelarna med en egen lösning ligger dock längre fram i tiden när den blir billig i drift jämfört med abonnemangen för de färdiga lösningarna. Väljer du en färdig webbutikslösning betalar du hela tiden du använder den, medan en egen lösning kan ses som avbetalad efter en tid. Då återstår bara underhåll av plattformen vilket i och för sig också kostar lite pengar, dock förhoppningsvis mindre än den månatliga abonnemangskostnaden för den hyrda butikslösningen. WooCommerce är en populär gratisplattform där du som e-handlare äger såväl din installation som modifieringar. Grundfunktionerna i WooCommerce i kombination med olika tillägger räcker långt för mindre e-handlare. Behövs fler komponenter har man full frihet att vidareutveckla sin plattform.

Företag som har andra företag som kunder har inte riktigt samma behov av en webbutikslösning. Om det gäller större ordrar av nischade produkter kan det vara enklare, eller helt nödvändigt, att få till en affär på traditionellt sätt.

Exempel på webbutiker

Hatstore.se är en e-handelsbutik som säljer kepsar och mössor. Idag har de över 1500 produkter inom kategorierna kepsar och mössor. De erbjuder märken som New Era, Mitchell & Ness, Nike, Oakley med flera. De använder sedan starten 2011 Wikinggruppens välbeprövade e-handelsplattform. Sajten har sedan starten fått en del designförändringar och nya funktioner för att på bästa sätt sälja kepsar via nätet. Med en enkel struktur och smidig kassa har Hatstore snabbt blivit valet för många som är ute efter en ny keps eller mössa.

Bandana.se är en butik som är specialiserad på bandanas och snusnäsdukar. Bandana.se använder WordPress med Woocommerce.

Sega Gubben är en godisbutik i Göteborg som drog igång sin e-handelssatsning under våren 2016. De använder OpenCart som plattform.

Gröna Gredelina är en webbutik som nischat in sig på ekologiska och kemikaliefria rengöringsmedel. Deras webbutik kör WordPress med Woocommerce som plattform.

Niomas webbutik är skapad med hjälp av det välkända verktyget Textalk. Hos Textalk kan du välja bland flera olika teman för att göra din webbutik lite extra personlig. Nioma säljer bl.a. egentillverkade tvålar och schampo genom sin webbutik. I administrationsgränssnittet kan man i realtid se hur försäljningen går genom att gå in under fliken ”beställningar”. Det är också enkelt att hålla koll på, och kategorisera, alla sina produkter.

Motley Denims webbutik bygger på en egen lösning. De har använt sig av en lite annorlunda metod för navigering där besökaren får filterera sig fram till det sortiment de önskar. Motley Denim säljer kläder i stora storlekar och har ett brett produktsortiment. Detta ställer såklart stora krav på webbutikens produkthanteringssystem. Väljer man att satsa på en egenproducerad lösning är det ofta nödvändigt att ha tät kontakt med programmerare för att snabbt kunna genomföra nödvändiga förändringar eller åtgärda buggar i systemet.

Dansshopen är en webbutik som specialicerat sig på danskläder och dansskor. De använder sig av WordPress i grunden och har e-handelslösningen WooCommerce.