Marknadsför din webbutik

Att marknadsföra sin webbutik är en nödvändighet för att få tillräckligt med kunder. Beroende på vad du säljer i din webbshop kan du behöva justera din marknadsföringsmix för att få ut så mycket som möjligt av din marknadsföringsbudget. Möjligheterna att kunna mäta saker på nätet gör att du kan trimma din marknadsföring och lägga dina pengar på den annonsering som ger mest tillbaka.

Sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering (SEO) innebär att du ökar din webbutiks synlighet på Google för relevanta sökord och sökfraser. Relevansen är viktig eftersom du vill rikta dina insatser mot besökare som letar exakt efter det du har att erbjuda. Du har inte mycket att vinna på att synas på irrelevanta sökfraser eftersom besökarna som kommer in i din webbutik genom dessa i lägre utsträckning kommer köpa något av dig.

Ditt arbete med sökmotoroptimering inleds med en s.k. sökordsanalys. För vilka sökord är din butik riktigt relevant. Därefter anpassar du sin webbutik för dessa sökord och -fraser. Kanske upptäcker du att de flesta använder helt andra ord för dina produkter eller kategorier än de du valde när du skapade webbutiken. Att anpassa ditt språk efter de som söker på Google är en viktig del av SEO-arbetet.

Sökmotoroptimering är en kostnadseffektiv marknadsföringsform om den görs rätt. Om du har tid att avvara finns det mycket att läsa på webben. T.ex. kan du läsa Håkan Perssons blogg Soekmotoroptimering.se.

Affiliatemarknadsföring

Affiliatemarknadsföring är en marknadsföringsform där du som e-handlare låter publicister placera dina annonser på sina webbplatser. Publicisterna är privatpersoner eller företag som driver egna webbplatser och bloggar. Som annonsör får du in förfrågningar från webbplatsinnehavare om att visa dina annonser. Du kan antingen själv sköta godkännandet av publicister, eller överlåta det på affiliatenätverkets redaktörer. Affiliatenätverket är det företag som agerar mellanhand mellan publicister och dig som annonsör.

För att bli annonsör tar vanligtvis affiliatenätverket ut en startavgift. Utöver det tar de provision på den provision som publicisterna tjänar på att leverera kunder till dig.

Fördelen med affiliatemarknadsföring är att du endast betalar om publicisten levererar en betalande kund. Detta gör att du enkelt kan räkna på hur mycket provision du har råd att betala ut. Nackdelen är att det kan bli dyrare i längden än andra marknadsföringsformer som t.ex sökmotoroptimering. Att satsa på affiliatemarknadsföring kan dessutom försvåra ditt arbete med sökmotoroptimering eftersom publicister (affiliates) då motiveras att bygga upp nischade webbplatser som ska ranka bra på sökord som även du är intresserad av att synas på.

Förenklad illustration över hur affiliatemarknadsföring fungerar:

Affiliatemarknadsföring
Bild lånad av affiliatenätverket Double.net

PPC (Pay Per Click – Google Adwords)

PPC-annonsering innebär att du betalar en publicist en summa för varje besökare denne skickar till din webbutik. Det största PPC-nätverket i världen är Google AdWords. Där konkurrerar du med andra annonsörer om de sökord och fraser du vill att dina annonser ska synas på. Om du budar tillräckligt högt kommer dina annonser visas ovanför och till höger om Googles sökresultat, samt på webbplatser som är anslutna publicister. För publicisterna heter AdWords istället AdSense – det är den delen av annonssystemet dem som visar dina annonser använder.

När du annonserar med PPC och Google AdWords i synnerhet är det viktigt att följa upp hur stor andel av klicken som leder till en försäljning, samt hur stort det genomsnittliga värdet av beställningen är. Det är nämligen så du kan räkna ut din maxkostnad per klick. Om du betalar mer än klicken genererar kommer du i längden att förlora pengar.

Att optimera PPC-anonser är en hel vetenskap i sig och det är lätt att lägga onödigt mycket pengar på Google AdWords. T.ex. sk du akta dig för att låta AdWords buda automatiskt på dina annonsvisningar. Det kan snabbt göra att kostnaden trissas upp och din annonseringsbudget försvinner från AdWords-kontot.

Gör noggranna uppföljningar av hur effektiva dina annonser är. Experimentera med rubriksättning och annonstext. Följ upp vilka sökord som ger dig bäst pris per klick i förhållande till ordervärde och avslutsfrekvens. Det är inte självklart att de sökord som flest söker på är de som är de mest lönsamma. Genom att hitta många sökord med mindre sökvolym och lägre klickpriser kan du få bättre lönsamhet på din annonsering än dina konkurrenter. En nackdel med att enbart fokusera på mindre sökord är att det kanske inte räcker för att du ska få en tillfredsställande ström av kunder till din webbshop.

En mycket lärorik video av Christian Rudolf: